Over mij

Mijn foto
Kernwoorden: momenteel vooral moeder | partner | sociaal druk | fantasievolle geest | reislustig | carrierevrouw | creatief | ondernemend | idealistisch. Ik ben 30plus, heb een eigen huis, een vaste relatie, een leuke baan en sinds een jaar zelfs een kindje. Ik voel me vaak een vrouw van de wereld, maar ook soms nog een meisje. Ik kijk in de spiegel en zie rimpels en grijze haren die ik aan de binnenkant van datzelfde hoofd negeer.

woensdag 21 januari 2015

De voorbereidingen op L's eerste verjaardag! Deel 1: de uitnodiging en de kroon.

Laat ik beginnen te zeggen dat ik het tuttig begin te vinden klinken als ik mijn dochter telkens omschrijf als 'mijn meisje' of 'die kleine meid'. Het zal jullie echter ongetwijfeld opgevallen zijn dat mijn blog in zijn geheel vrij anoniem is. Dat is niet omdat ik niet graag mijn foto's met jullie wil delen, maar omdat dat helaas gezien mijn werk niet kan. En toch wil ik wel graag mijn ervaringen met jullie delen, dus doe ik het zo. Ik probeer overigens wel zo veel mogelijk andere foto's te gebruiken, maar het is natuurlijk niet zo dat ik alles maar van internet af kan plukken, gezien het copyright. Maar goed, terug naar de kern: ik wilde beginnen met te vertellen dat ik voortaan mijn dochter gewoon af ga korten tot de eerste letter van haar voornaam. Hence the title, want haar naam begint dus met een L!

En L wordt eind januari al 1 jaar!

Nu ben ik net als andere blogmama's (zoals bijvoorbeeld Meisje-Eigenwijsje, die hier heel recent een blog aan wijdde) al een tijdje bezig in mijn hoofd met de voorbereidingen. Ik heb in een secret pinterestmapje al lang geleden veel ideeën opgeslagen. Ik zal ze na de grote dag openbaar maken op mijn pinterest-account.

Ik wilde hier ook al een tijdje een blog over schrijven, maar ik had nog niet echt een vorm bedacht. Nu ik de afgelopen weken echter concreet met een aantal dingen aan de gang ben gegaan, bedacht ik me net dat het wellicht leuk is om een checklist te maken van alles wat er bij de organisatie komt kijken en jullie dan per blog een aantal items te laten zien die ik inmiddels kan afchecken.

De lijst is als volgt:
  • ✔ uitnodiging
  • ✔ kroontje
  • balonnen en slingers
  • stoeltje (uitleg volgt inmijn volgende blog)
  • cadeaus
  • kleding voor fotoshoot
  • taart voor fotoshoot
  • taart voor bezoek
Hier zijn de eerste twee vinkjes, die ik inmiddels al heb kunnen zetten:

De Uitnodiging
Afgelopen week hebben we de uitnodiging verstuurd. Mijn idee was simpel, maar toch origineel (want ik kwam het nog niet vaker zelf tegen): een verzameling van 1ste keren van het afgelopen jaar. Ik ben in mijn foto's gaan struinen en verzamelde vervolgens o.a.: het 1ste oogcontact; de 1ste keer mee naar huis mogen; de 1ste fotoshoot; de 1ste keer een bijdehandte blik; de 1ste keer in een wasmand zitten; de 1ste keer backpacken op vakantie; de 1ste keer uit een rietje drinken; de 1ste keer helpen met de boodschappen; de 1ste keer sneeuw trotseren en de 1ste keer het kerstmaal bereiden (foto van het uitladen van de boodschappen van mama). Nu had ik een hoop leuke foto's, maar nog geen idee hoe ik deze leuk in een uitnodiging vorm kon geven. Ik kon ze wel op een A4 bij elkaar zetten, maar het zag er allemaal nogal knullig uit. Mijn vriend kwam uiteindelijk met het briljante idee (althans, dat vind ik) om er een online presentatie van te maken, vanuit een url op ons eigen domein. Binnen de presentatie kon je steeds naar rechts klikken (of swipen) voor de volgende 1ste keer of naar beneden voor een uitbreiding op de serie (zoals meer foto's uit de fotoshoot). Uiteindelijk kwam er een foto in beeld waarin L met twee armen in de lucht zit en de tekst luidt: "na al die eerste keren kwam ik erachter dat ik al zoooo groot geworden ben", gevolgd door de uitnodiging voor haar feestje en een verzoek het op haar email-adres (via hetzelfde domein) te laten weten als je niet kan komen. Het kostte ons twee avondjes werk en het was heel leuk om te doen en de reacties erop zijn geweldig. Helaas kan ik de url niet met jullie delen, want dan zou het hele anonimiteitsverhaal wel een beetje over zijn...

Wie uit te nodigen?
Ja, dat is ook nog een ding: hoe ga je dat feest eigenlijk inrichten qua drukte? We hadden ons toen L nog heel klein was al voorgenomen dat het niet te groot mocht worden, want het moest vooral voor haar leuk zijn en blijven. Uiteindelijk hebben we dit opgelost door op de dag zelf alleen de opa, oma's, tante en oom te nodigen, samen met 2 vriendinnen die L goed kent en die ook wel eens op haar passen, maar die zelf geen kindjes hebben. De dag erna, een zaterdag, hebben we 5 stellen met kinderen in L's leeftijd uitgenodigd, die ze ook allemaal goed kent. Zo houden we het hopelijk klein en toch gezellig.

Het kroontje
Zowel voor de fotoshoot die gepland staat op de ochtend van haar verjaardag (we deden bij dezelfde fotografe een new-born-shoot toen L precies een week oud was), als voor haar feestje wilde ik een kroontje voor haar maken. Ik kwam het idee tegen op pinterest en vooral het contrast tussen de binnen- en buitenkant sprak me erg aan:
Het pinterest-kroontje. Origineel afkomstig van: http://www.disneybaby.com/blog/12-adorable-diy-birthday-hats-and-crowns
Vandaag heb ik mijn eigen versie gemaakt. En omdat ik in de taart voor roze en geel heb gekozen heb ik die 2 kleuren voor de kroon gebruikt. Ik begon met een vel stevig roze vilt, wat ik diagonaal heb geknipt op de hoofdmaat van mijn dochter (uiteindelijk overlapt er aan de binnenkant dus een hoek zoals deze ">"). Hierna heb ik met een geodriehoek de punten van afwisselend 4x4 cm en 3x3 cm gemaakt. Uiteindelijk heb ik twee vellen dun geel vilt gepakt en afgetekend, waarna ik het geheel op elkaar heb gelijmd. Ik had veel geluk, want ik kwam vanmiddag in de Kruidvat een mooi setje gestanst vilt in geel en roze tegen, waar o.a. bolletjes en bloemetjes in zaten. Die kon ik mooi gebruiken voor de afwerking. Tenslotte heb ik er nog een gele 1 op geplakt en heb ik de sluiting en de 1 nog extra vastgenaaid, zodat er niets los kan gaan als L er aan gaat trekken (wat ongetwijfeld gaat gebeuren, want dingen horen blijkbaar niet op je hoofd LOL). Hieronder zie je het proces en het eindresultaat. Ik ben er stiekem best trots op, want hij is nog niet half-slecht uitgevallen.

Meten, aftekenen en knippen.

De gele laag aftekenen nadat de roze was geknipt.

De set die ik bij Kruidvat kocht voor 85 ct.

De velletjes die hier in het roze en geel in zaten.

Met de gestanste delen en de 1 er opgeplakt.

En dit is het eindresultaat!

In de volgende blog zal ik uitleggen wat voor stoeltje we gekocht hebben en wat we hiermee aan het doen zijn. Ik probeer nu al de voor-tijdens en na-foto's te regelen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat jij ervan denkt!