Over mij

Mijn foto
Kernwoorden: momenteel vooral moeder | partner | sociaal druk | fantasievolle geest | reislustig | carrierevrouw | creatief | ondernemend | idealistisch. Ik ben 30plus, heb een eigen huis, een vaste relatie, een leuke baan en sinds een jaar zelfs een kindje. Ik voel me vaak een vrouw van de wereld, maar ook soms nog een meisje. Ik kijk in de spiegel en zie rimpels en grijze haren die ik aan de binnenkant van datzelfde hoofd negeer.

donderdag 30 oktober 2014

Zo'n slaapzakje is wel genoeg, TOG?

Vannacht bleek ons kleintje een lage temperatuur te hebben, ze schommelde zo rond de 36 graden. Ik schrok hier best wel van, maar achteraf heeft ze het waarschijnlijk gewoon frisjes gehad in haar bedje. Zelf sliep ze overigens gewoon door, haar handjes en voetjes voelde ook prima, maar haar nekje voelde inderdaad wat fris aan. Tijd dus om de voorgenomen actie van het uitzoeken welk slaapzakje ze nou moet hebben eens om te zetten in daden.

Ik wist al wel dat het met TOG-waardes te maken had, maar ik had alleen de spreekwoordelijke klok horen luiden. In het dikke slaapzakje van de HEMA dat ik nu gebruikte staat geen TOG-waarde vermeld en op internet duurde het ook best wel even voordat ik nuttige informatie vond.
De beste informatie vond ik tenslotte op de site 'Ikbenmama.nl', hierop staat een schema vermeld, met daarin in welk seizoen je welke TOG-waarde moet gebruiken en ook belangrijk: welke kleding daar dan in gedragen moet worden. Heeft je zakje een lagere TOG-waarde dan in dat seizoen, of met die temperatuur, handig is, dan kun je er extra kleding of een dekentje aan toevoegen. Andersom kun je ook een laag weglaten als je het minder warm wilt maken.Logisch dus.

Ik gebruik geen dekentjes, omdat ons meisje rondjes in bed draaien tot een sport heeft verheven. Ik zou geen oog meer dicht doen, als ik haar onder een dekentje ga leggen.

Het komt er op neer dat je nu in de herfst een zakje met een TOG-waarde van 2,5 moet gebruiken, gecombineerd met een romper en een pyjama, er vanuit gaand dat het op de kinderkamer 16 tot 18 graden is.

Ik ben dus vandaag naar de prenatal gereden en heb uiteindelijk een Puckababy zak, de Puckabag gehaald. Dit is een 4-seizoenenzak van 100 cm en deze zou tot 36 maanden mee moeten kunnen gaan. Hij was prijzig (99,95), maar hij gaat dus lang mee, behoudt z'n waarde behoorlijk (op marktplaats staan deze zakken rond de 60 euro) en is op allerlei manieren te dragen, waardoor je eigenlijk helemaal geen andere zakjes meer nodig hebt. Er zitten zelfs wantjes aan voor de echt koude momenten.

That reminds me: ik moet de wasmachine leeg gaan halen en de Puckabag snel in de droger gaan gooien. Als ons meisje het vannacht weer koud krijgt kunnen we haar meteen overleggen. Overigens heb ik nu ook al de verwarming een beetje open laten staan op haar kamer, evenals het ventilatierooster.

Ter aanvulling kreeg ik van @Puckababy_NL het overzicht met de warmte op de kamer, de bijbehorende TOG-waardes en de samenstelling van hun 4-seizoenenslaapzak:



Bron: @Puckababy_NL



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat jij ervan denkt!