Over mij

Mijn foto
Kernwoorden: momenteel vooral moeder | partner | sociaal druk | fantasievolle geest | reislustig | carrierevrouw | creatief | ondernemend | idealistisch. Ik ben 30plus, heb een eigen huis, een vaste relatie, een leuke baan en sinds een jaar zelfs een kindje. Ik voel me vaak een vrouw van de wereld, maar ook soms nog een meisje. Ik kijk in de spiegel en zie rimpels en grijze haren die ik aan de binnenkant van datzelfde hoofd negeer.

maandag 7 april 2014

Andere moeders doen ook maar wat!

Als versbakken moeder verwonder ik me over een ontelbaar aantal zaken, maar waar ik me misschien nog wel het meest over verwonder is het gevoel dat moeders constant met een soort competitie bezig zijn. De strijd om het moederschap! Want iedereen wil het natuurlijk goed doen en om een of andere onverklaarbare reden is dat een wedstrijd geworden.

Toen ik net zwanger was begon het al: ik kwam ongewild terecht in de borstvoedingswar! Iedereen vroeg me te pas en te onpas (vooral dat laatste) of ik van plan was borstvoeding te gaan geven. Verrassend genoeg denkt iedereen er ook iets mee te maken te hebben, zelfs mensen waarvan je het niet verwacht zoals mannelijke collega's. Nou was dat niet echt iets waar ik heel moeilijk over hoefde te doen, want mijn antwoord was vrij simpel: ja, ik was het wel van plan, maar nee, niet ten koste van alles. Als mijn kleintje niet zou groeien als spreekwoordelijke kool of als het niet soepel zou lopen, zou ik binnen no-time overstappen op flesvoeding. Guilt-free, wel te verstaan! Ik wilde het overigens wel proberen omdat het mij een mooie ervaring leek en niet omdat ik geloof dat flesvoeding minder gezond is. Aangezien dit antwoord twee kanten op ging, werd mij de discussie meestal bespaard. Al kon toch een behoorlijk percentage het niet laten om zijn of haar indringende advies te geven. Maar online las ik iets anders: een ware strijd, oorlogwaardig te noemen, tussen borstvoedingsmama's en flesmama's. Ik heb wel eens hardop berichtjes zitten voorlezen aan mijn vriend, gewoon om ons samen te kunnen verwonderen. Met het risico nu juist de pro-borstvoedingsmama's over me heen te krijgen, maar ik moet toch opmerken dat vooral de zogenaamde 'borstvoedingsmaffia' onvermurwbaar is en overkomt alsof ze zendingswerk aan het verrichten is in flesjesland. En om het nogmaals te herhalen: ik sta aan geen enkele kant van deze discussie, I walk the fine line in the middle... Al moet me nog wel iets van het hart, wat de meeste mensen niet weten, maar wel de moeite van het overdenken waard is. In de categorie 'Raar maar Waar': artikel 13 van de warenwet op de zuigelingenvoeding zegt dat er geen wetenschappelijke artikelen mogen worden gepubliceerd waarin 'de indruk wordt gewekt dat flesvoeding gelijkwaardig aan of beter zou zijn dan borstvoeding.' Dus als het al zo is, zullen we het nooit weten. Althans niet via de normale berichtgeving. Klinkt complottheorie-achtig he, maar is helaas dus echt zo.

Om terug te keren naar het onderwerp, de eeuwige competitie tussen moeders op basis van de opvoedingskeuzes die ze maken, het blijft dus niet bij de strijd om borstvoeding. Er zijn nog ontzettend veel andere zaken waar nieuwe moeders over discussieren.
Off the top of my head zal ik eens wat onderwerpen opnoemen die hier de revue de afgelopen 8 weken al hebben gepasseerd:
  • ziekenhuisbevalling vs. thuisbevalling
  • met ruggenprik vs. pijnbestrijdingsvrij bevallen
  • rooming vs. eigen kamertje in eerste weken
  • laten huilen vs. kindje gaan troosten bij huilen (eerste half jaar)
  • voedingsschema vs. voeden op verzoek
  • flesje leeg laten drinken vs. kindje laten bepalen wanneer er genoeg gedronken is
  • kraamvisite vs. welcomeshower
  • dekentjes vs. slaapzakje 
  • difraxfles vs. bornfree / dr.brownfles
  • kraanwater in fles vs. gekookt water
  • badje vs. tummy-tub
  • pampers vs. eigenmerk-luiers
  • fopspeen vs. duim

Ik heb hierboven mijn keuzes dik gedrukt, dus bring it on!! ;) (Niet al mijn keuzes zijn bewust gemaakt, sommige zijn me overkomen, andere zijn gewoon zo gegroeid).

Ik denk dat al die strijd niet nodig is. Laat iedereen toch in zijn waarde en doe waar jij je goed bij voelt en waarvan jij denkt/voelt dat het het beste voor jouw kindje is. Vreselijk, waar mensen elkaar allemaal op aanvallen, iedereen lijkt het beter te weten en wil dat anderen ook vooral opdringen. Natuurlijk heb ik over sommige keuzes ook wel een sterke mening, maar volgens mij is het niet nodig hier anderen van te overtuigen. Waar ik overigens ook weer niet mee wil zeggen dat we elkaar niet moeten ondersteunen en van advies moeten voorzien als we hiernaar vragen. Tijdens een gesprek over alle keuzes die je moet maken zei een vriendin iets wat de keuzestress die door al deze strijd kan ontstaan in het juiste perspectief plaatst. Mocht jij het dus zo af en toe ook even niet weten omdat anderen het zo zeker lijken te weten, bedenk dat het volgende: "andere moeders doen ook maar wat!" 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat jij ervan denkt!