Over mij

Mijn foto
Kernwoorden: momenteel vooral moeder | partner | sociaal druk | fantasievolle geest | reislustig | carrierevrouw | creatief | ondernemend | idealistisch. Ik ben 30plus, heb een eigen huis, een vaste relatie, een leuke baan en sinds een jaar zelfs een kindje. Ik voel me vaak een vrouw van de wereld, maar ook soms nog een meisje. Ik kijk in de spiegel en zie rimpels en grijze haren die ik aan de binnenkant van datzelfde hoofd negeer.

maandag 23 maart 2015

Zouden we op foute mannen vallen vanwege het gokkast-effect?



Oke, theorie:

Ooit leerde ik dat een gokkast zo goed werkt omdat de uitkomst van elke gok onvoorspelbaar is. Raar maar waar: als er elke keer geld uit de lade zou rollen, zou de lol er snel vanaf zijn. En uiteraard zou niemand het volhouden als er nooit wat werd uitgekeerd. Maar zo nu en dan eens een (flinke) winst uitkeren, dat doet het dus wel goed. Het zit 'm in de bekrachtiging. Als wij als mens beloond worden voor ons gedrag (hier is dat dan geld in de automaat gooien) zullen we dat gedrag opnieuw vertonen, omdat het geld uitkeren de bekrachtiging is. We zijn allemaal geconditioneerd, dat zit in de aard van het beestje. Mensen houden daarnaast van onvoorspelbaarheid, daarvan worden we gretiger. Dit wordt ook wel partiele bekrachtiging genoemd.

Nu bedacht ik me dat dat misschien wel precies de reden waarom wij (lees: vrouwen) op foute mannen vallen. Diep in ons zit namelijk die behoefte aan een gok: misschien is hij vandaag wel heel lief! En het achterlijke is dus dat dat alleen maar erger wordt als hij meestal gewoon een eikel is.

Ook mij heeft het aardig wat jaren gekost, voordat ik hiervan goed genoeg geleerd had. Ik weet niet hoe ik de extinctie voor elkaar heb gekregen, maar het is me gelukt. Doe mij tegenwoordig maar zo'n kast die altijd uitkeert, lekker veilig en betrouwbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat weten wat jij ervan denkt!